Jag har varit lite kreativ

Idag har vi bakat bullar, de blev kanongoda och de ska vara nyttiga också;

25 g jäst
5 dl fingerljummet vatten
1 dl solroskärnor
½ dl linfrö (vi hade sesamfrön)
½ msk salt
1 msk sirap
2 rivna morötter
13-14 dl dinkelfulkornsmjöl
1 uppvispat ägg
solroskärnor
(Vi hade pumpkärnor i också)

Smula jästen i en bunke. Tillsätt vatten och rör om så jästen löser sig. Tillsätt alla ingredienser utom mjölet, rör om. Häll i mjölet i omgångar och arbeta degen tills den är fast och smidig. Spara lite av mjölet till utbakningen. Låt degen jäsa under bakhandduk i ca 40 minuter. Gör bullar och lägg på en plåt och låt jäsa i 20 minuter. Sätt ugnen på 225°C. Pensla bullarna med ägget och strö på solroskärnorna. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

GI-bullar

Jag har sytt en kjol, jag blev faktiskt riktigt nöjd, den blev billig också. Tyget gick på ca 40 kr + dragkedja 16 kr, tråd hade jag redan. Jag hade en kjol, som jag sytt tidigare, som mall. Sen höjde jag midjan på den och gjorde en stor rosett i ryggen, fint. Så klar satte jag även din mitt "märke", det lilla sidenbandet på höger sida fram.

Min kjol som jag syttBak på kjolenMitt märkeRosett


Under julen har jag stickat denna mössa och armvärmare, även dessa är utsmyckade med mitt "märke".


Mössa och armvärmare som jag stickat

Kommentarer
Postat av: Mamma Anita

Bra jobbat- snyggt!

2009-01-04 @ 18:38:47
Postat av: sofia

ojojoj :) urläckert ju :) du e ju väldigt kreativ :) hoppas de kommer till användning :) kramar

2009-01-05 @ 16:46:08
URL: http://sofianorborg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0